• beginnende spataderen

Striae of spataderen tijdens je zwangerschap

Je hebt ze vast wel eens gezien, die rode strepen op je buik of bovenbenen. Of heb je ze al wel eens gezien bij een vriendin. Iedereen dacht dat het na de zwangerschap wel minder zou worden, maar die streepjes op de benen zijn er nu nog, en eigenlijk zijn ze wat roder geworden en wat dikker zelfs.

 

Wat is striae?

Soms is het lastig te zien of je nu striae hebt of dat het toch beginnende spataderen zijn.Striae of striemen zijn strepen die op de huid van het lichaam kunnen ontstaan wanneer het lichaam een snelle groei kent. Het bekendste voorbeeld is dat van striae op de buik van een vrouw tijdens een zwangerschap. De strepen kunnen ook ontstaan op de dijen. De paars rode strepen die ontstaan geven vaak een branderig en jeukend gevoel, en deze strepen worden na enige jaren witte littekentjes, aldus Wikipedia.

 

Kleine rode spinachtige figuurtjes

Spataderen beginnen ook vaak klein, als kleine rode spinachtige figuurtjes. Ook op je dijen maar ook op je onderbenen of ter hoogte van je enkels.  Deze beginnende spataderen jeuken misschien soms even, maar vooral geven ze een zwaar vermoeid gevoel in je benen. En zeker tijdens je zwangerschap. Dat is ook het moment dat er veel spataderen ontstaan. Het grote verschil met striae is dat beginnende spataderen wanneer je hier niets mee doet zullen uitgroeien tot grote spataders. Die veel zichtbaarder zullen worden en ook veel meer klachten zullen geven.

 

Tillen zorgt voor verwijding van je aderen

Maar gelukkig kun je aan beginnende spataderen in tegenstelling tot striae zelf nog wat doen om het proces van groter en zichtbaarder worden te vertragen. Je houding speelt een belangrijke rol maar ook je belasting. Een zware belasting, zoals tillen bijvoorbeeld zorgt er voor dat er meer druk komt op je been aderen. Waardoor deze wijder zullen worden en er dan sneller spataderen zullen ontstaan. Dus als je al kinderen hebt is het advies probeer deze minder vaak op te tillen. Het in een zitje op de fiets tillen of het eruit tillen geeft ook extra belasting en druk op je been vaten .

Als je de schoenen van je zoon of dochter aan doet, kijk dan of het lukt om hem of haar op de trap te laten zitten, zodat jij minder hoeft te bukken. Het bukken zorg ook voor meer druk ( dus verwijding) op en van je been aderen. Als je de was op hangt is het fijn als iemand anders dan voor jou de wasmand tilt en wat hoger zet, zodat jij niet steeds hoeft te bukken om het wasgoed te pakken.  Of nog beter laat iemand anders dit voor je doen.

Zo zijn er best veel dingen in het dagelijks leven die je kunt veranderen , zodat er minder druk op je benen komt. Zodat er minder snel spataderen zullen ontstaan. Twijfel je of je striae hebt of  beginnende spataderen, maak dan een afspraak geheel vrijblijvend voor een gratis weer fijne benensessie. Dan kijk ik even met je mee.