De invloed van stress op spataderen

Als een cliënt bij mij komt, vraag ik altijd hoe het met iemand gaat. Hoe het met de benen is,  en hoe het in het algemeen met iemand gaat. Zit je nog lekker in je vel? Of zijn er nu dingen die er aan de hand zijn die zorgen voor veel stress? Dit vraag ik niet zonder reden, ik zal uitleggen waarom dit  zo belangrijk is.

Beetje stress is niet erg!

Stress heeft altijd een hele negatieve klank. Toch is dat niet helemaal terecht. Sterker nog een beetje stress is niet erg. Door een beetje stress kun je goed opletten. Tijdens een belangrijk gesprek, een examen of wat dan ook. Dit komt doordat je lijf dan meer van het hormoon adrenaline aanmaakt. Adrenaline zorgt er ook voor dat je snel reageert, als er gevaar dreigt. Dat je jezelf nog net ergens aan vast kunt grijpen als je bijna valt bijvoorbeeld. Je lijf maakt ook adrenaline aan, als je lijf denkt dat je in gevaar bent. Tijdens het kijken van een spannende film of het langdurig geconcentreerd zijn. Of bepaalde gedachten die je steeds bezig houden.

Langdurige stress

Wanneer je lijf te lang in een stressvolle situatie verkeert, worden alleen de belangrijkste lichaamsfuncties in stand gehouden. Alle organen die niet betrokken zijn bij ‘overleven’, worden in de ‘wachtfunctie’ gezet. In een normale ontspannen situatie wordt altijd, continue, elk moment van de dag en nacht alle lichaamscellen vernieuwd.  En alle voedingsstoffen, zuurstof etc.  die daarvoor nodig zijn, worden vervoerd via je bloed naar alle cellen in je lijf. Dan kun je je voorstellen wat er gebeurt als dit proces begint te haperen. En adrenaline stopt zelfs dit proces! En dit heeft (als dit een situatie is die wat langer duurt) vele gevolgen. Spiermassa wordt afgebroken,  botten worden brozer, wondjes zullen niet goed genezen en zo nog veel meer.

Toename  klachten van spataderen

Als je al spataderen hebt , dan is je doorbloeding al verstoord. Dit kun je o.a. merken aan klachten als kramp, onrustige benen etc. Op het moment dat je veel stress ervaart dan zullen deze klachten alleen nog maar meer toenemen!! Het is voor iedereen belangrijk om een goede balans te vinden tussen spanning en ont- spanning. Maar voor degene die ook spataderen heeft helemaal.

Wat kun je zelf doen?

Zorgen voor ontspanning. En dat hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn.  Ga eens een eindje lopen in een natuurlijke omgeving. Let daarbij dan ook op een goede afwikkeling van je voeten. Of ga eens een ander boek of film lezen of kijken, waarbij je niet zo veel hoeft na te denken. Zoek in ieder geval iets wat je leuk vindt, waar je plezier aan beleeft.

Wat kan ik voor je doen?

Ik kan je natuurlijk masseren. Dit heeft een positief effect voor je hele lijf. Je doorbloeding komt weer op gang. En de spanning en stress wordt a.h.w. weer uit je lijf gemasseerd. Daarom werkt een massage van je benen goed voor je hele lijf. Je kunt dat goed merken als je na een massage erg moe bent. Dan kan het zo zijn dat je klachten juist wat toenemen. Je lichaam moet wennen aan de nieuwe situatie van het niet meer geprikkeld zijn. Het niet meer steeds  ‘aan ’ hoeven te staan.  Dit gevoel van moeheid en de toegenomen klachten, zullen  na verloop van tijd weer verdwijnen. Waardoor lijf en geest weer in balans zullen komen.

  • Wil je een afspraak maken?

    Wil je meer informatie of een afspraak inplannen? Neem gerust contact op!

    Neem contact op